Preview

Philology and Culture

Advanced search

Creative strategies in V. Solovyov literary studies (based on his works “F. Tyutchev’s Poetry” and “Russian Symbolists”)

https://doi.org/10.26907/2074-0239-2021-63-1-225-230

Abstract

   В работе анализируются ключевые творческие стратегии в литературной критике В. С. Соловьева середины 1890-х годов. На материале статьи «Поэзия Ф. И. Тютчева» и рецензий «Русские
символисты» автор рассматривает характер коммуникации критика с читателем, принципы организации им коммуникативного акта.

   В качестве целей работы заявлены: подтверждение присутствия особых творческих стратегий в диалоге этого критика с читателем, осмысление логики их использования, анализ характера коммуникативного пространства, выстраиваемого в его критической прозе.

   Автор статьи делает вывод о сознательном использовании Соловьевым-критиком просветительско-пророческой и игровой творческих стратегий при организации диалога с читателем, о применении их в зависимости от актуальных задач и внешней литературной ситуации. Антиномичный характер этих стратегий свидетельствовал о совмещении в творческом сознании критика созерцательно-рефлексивной и созидательно-игровой направленности, о стремлении сочетать риторическое и диалогическое отношение к адресату. Соловьев то абсолютизировал свою мысль и внушал ее читателю, то намеренно делал текст многозначным, провоцировал читательское сознание к ответной реакции. В этом плане литературно-критическое творчество Соловьева отражало основные тенденции в отечественном литературном процессе конца XIX века.

Перенести в английский вариант

   The work analyzes key creative strategies in V. Solovyov literary criticism of the mid-1890s and examines the nature of the critic’s communication with the reader and his principles of organizing a communicative act, based on the article “Poetry of F. Tyutchev” and the reviews “Russian Symbolists”.

   The aims of the work are: to confirm the presence of special creative strategies in the dialogue of this critic with the reader; to understand the logic of their use; to analyze the nature of the communicative space built in his critical prose.

   The article concludes that, as a critic, Solovyov consciously used educational-prophetic and game creative strategies when organizing a dialogue with the reader and applied them depending on the urgent tasks and the external literary situation. The antinomic nature of these strategies in-
dicated a combination of contemplative-reflexive as well as constructive and game focuses in the creative mind of the critic, and his desire to combine rhetorical and dialogical attitudes to the addressee. Solovyov first absolutized his thought and suggested it to the reader, then he deliberately made the text ambiguous, provoking the reader’s consciousness to respond. In this regard, Solovyov’s literary and critical work reflects the main trends in the Russian literary process of the late 19th century.

About the Author

N. Yurina
National Research Mordovia State University
Russian Federation

Natalya Gennadyevna Yurina, Doctor of Philology, Professor

430005

68 Bolshevitsaya Str.

Saransk



References

1. Aikhenval'd, Iu. I. (1998). Tiutchev [Tyutchev]. Siluety russkikh pisatelei : v 2 t. Moscow, TERRA, Knizhnyi klub; Respublika, Vol. 1, pp. 116–124. (In Russian)

2. Ariskina, O. L., Yurina, N. G. (2020). Features of the Linguistic Personality of V. S. Solovyov-Publicist (speech: “three forces“). Utopia y Praxis Latinoamericana, No. 25 (Extra 5), pp. 39–50. (In English)

3. Baranets, N. G. (2002). Diskursivnye i zhanrovye osobennosti tvorchestva V. S. Solov'eva [Discursive and Genre Features of V. S. Solovyov's Creativity]. Solov'evskie issledovaniia, Vol. 2, pp. 18–34. (In Russian)

4. Bakhtin, M. M. (1952). Problema rechevykh zhanrov [The Problem of Speech Genres]. Literaturno-kriticheskie stat'i. Pp. 428–472. Moscow, Khudozhestvennaia literature. (In Russian)

5. Bocharov, A. G. (1982). Zhanry literaturno-khudozhestvennoi kritiki [Genres of Literary Criticism]. 51 p. Moscow, izdatel'stvo MGU. (In Russian)

6. Iurina, N. G. (2020). Avtorskie strategii v khudozhestvennom tvorchestve V. S. Solov'eva [Author’s Strategies in V. S. Solovyov’s Creative Writing]. Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki, No. 6, pp. 74–79. (In Russian)

7. Iurina, N. G. (2019). Literaturno-khudozhestvennoe tvorchestvo V. S. Solov'eva v kontekste russkoi slovesnosti vtoroi poloviny XIX veka (estetika, poetika, stil') [Literary and Artistic Creativity of V. S. Solovyov in the Context of Russian Literature in the Second Half of the 19<sup>th</sup> Century (Aesthetics, Poetics, Style)]. 548 p. Saransk, izdatel'stvo Mordovskogo universiteta. (In Russian)

8. Koryčánková, S. (2013). Leksiko-semanticheskoe oformlenie filosofski znachimykh obrazov v poezii V. S. Solov'eva [Lexical-Semantic Design of Philosophically Significant Images in the Poetry of V. S. Solovyov]. 202 p. Brno, Masarykova univ. (In Russian)

9. Solov'ev, V. S. (1990). Literaturnaia kritika [Literary Criticism]. 422 p. Moscow, Sovremennik. (In Russian)

10. Tiupa, V. I. (2004). Osnovaniia sravnitel'noi ritoriki [Foundations of Comparative Rhetoric]. Kritika i semiotika, No. 7, pp. 66–87. (In Russian)


Review

For citations:


Yurina N. Creative strategies in V. Solovyov literary studies (based on his works “F. Tyutchev’s Poetry” and “Russian Symbolists”). Philology and Culture. 2021;(1):225-230. (In Russ.) https://doi.org/10.26907/2074-0239-2021-63-1-225-230

Views: 119


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-4756 (Print)